Наукові конференції України, Інновації молоді в машинобудуванні 2021

Розмір шрифту: 
Вплив конструкційних та експлуатаційних факторів на напружений стан системи «труба – композитний бандаж»
Є. В. Савчук, В. В. Рубашевський, С. М. Шукаєв

Остання редакція: 2021-05-24

Анотація


Вступ: Магістральні трубопроводи, водопровідні труби, труби що перебувають під високим тиском є основними засобами роботи систем водопостачання, транспортування вуглеводнів, палива тощо. Зазвичай порушення структурної цілісності трубопроводу становить значну загрозу навколишньому середовищу та безпеці людей. Аварії паливних трубопроводів є особливо небезпечними, так як можуть супроводжуватися займанням вмісту труби та миттєвим вивільненням значної кількості енергії; вибухом. Застосування укріплюючих елементів, бандажів, що допомагають зняти з труби зайве навантаження , значно підвищує термін експлуатації трубопроводів.
Мета: Дослідити вплив ряду конструкційних та експлуатаційних факторів на напружений стан труби за умови її укріплення композитним бандажем. Було виконано чисельний експеримент за методом скінчених елементів і побудована регресійна модель, яка описує залежність максимального еквівалентного напруження на внутрішній поверхні труби від внутрішнього тиску та товщин стінки труби і шару композитного бандажу.
Для побудови чисельного експерименту було використано можливості Ansys Workbench у середовищі Mechanical. Задача виконувалась у пласкій постановці, таким чином розв’язок збігається з аналітичним розв’язком задачі Ламе. Розрахунки моделі труби з бандажем виконували відповідно до плану повного факторного експерименту 3^3//27. За методом найменших квадратів було визначено невідомі коефіцієнти регресійної моделі
Висновки:
1)Розглянуті конструкційні і експлуатаційні фактори, такі як товщина композитного бандажу, товщина труби і внутрішній тиск, суттєво впливають на напружений стан труби у процесі її бандажування композитом;
2)Одержана регресійна модель в межах факторного простору дозволяє достовірно оцінити вплив як розглянутих факторів, так і їх взаємодії на максимальне еквівалентне напруження у трубі, за яким проводять розрахунки на статичну і циклічну міцність;
3)Розглянутий підхід є перспективним для подальшої розробки процедури оптимального проєктування композитних бандажів для ремонту трубопроводів.

Ключові слова


Труба укріплена бандажем, композит; Метод Скінченних Елементів; Ansys Mechanical; Регресійна модель; Напружений стан;

Посилання


1.Оптимальне проектування композитних бандажів для ремонту трубопроводів / І.Г. Львов // Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Динаміка і міцність машин. – Х.: НТУ «ХПІ», 2017. – № 40 (1262). – С. 37-42. – Бібліогр.: 11 назв. – ISSN 2078-9130.

2.ISO 24817:2015: Petroleum, Petrochemical and Natural Gas Industries – Composite Repairs for Pipeworks – Qualification and Design, Installation, Testing and Inspection.

3.ASME PCC-2-2015: Repair of Pressure Equipment and Piping.

4.Бояршинов С.В. Основы строительной механики машин. Учебное пособие для студентов вузов. – Москва: "Машиностроение", 1973. – 456 с. 5

5.Ахназарова С.Л., Кафаров В.В. Методы оптимизации эксперимента в химической технологи: Учеб. пособие для хим.-технол. спец. вузов. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Высш. шк., 1985. – 327 с.