Наукові конференції України, Інновації молоді в машинобудуванні 2021

Розмір шрифту: 
Творець «вогняного двигуна Іван Ползунов – механік і винахідник-самоучка ХУІІІ ст.
Б. Р. Шараєвський, О. А. Кірієнко

Остання редакція: 2021-05-16

Анотація


Іван Ползунов народився 14 березня 1728 року в родині солдата державних будівельних робіт у м. Єкатеринбург. Після закінчення у 1742 р. Гірничозаводської школи в Єкатеринбурзі Іван Ползунов став «механічним учнем» у головного механіка уральських заводів М.Бахарєва. До того часу він вже навчався 6 років спочатку в «словесній», а потім в «арифметичній школі» при Єкатеринбурзькому металургійному заводі. Переїхавши до Барнаулу, молодий Ползунов отримав посаду «гиттеншрейбера», тобто «плавильного писаря». Окрім вивчення різних гірських робіт саме тут Ползунов проявив себе як винахідник. «Пильний млин» був першою заводською спорудою, збудованою під керівництвом І.І.Ползунова. Механізм передачі являв собою складний комплекс рухомих деталей, у склад якого входили кулачкова та зубчаста передачі, вали, кривошипи, шатуни, храпові колеса, канатні коловороти. Так Ползунов пройшов практичну школу з конструювання та монтажу складних передавальних механізмів, що містили елементи автоматизації. У квітні 1763 року він поклав на стіл начальника заводу проект «вогняної» машини, яку він призначав для приведення до руху повітродувних міхів. У 1764 р. Ползунов приступив до будівництва машини. ЇЇ розміри справляли неабияке враження: висота 18,5 м, при цьому деякі деталі агрегату важили більш двох із половиною тон. Працювали всі частини двигуна за рахунок енергії поршня, що опускався, тобто того поршня, що рухався під дією атмосферного тиску. Кількість витраченої енергії виражало собою величину потенціальної енергії кожного з поршнів. Це – здвоєний пароатмосферний цикл. На випробуваннях парова машина продемонструвала блискучий результат – плавка металу тривала цілу добу. Протягом кількох тижнів вона справно обслуговувала заводські рудоплавильні печі, і принесла 12 тисяч рублів прибутку. Ползунов працював також над проектом другої черги. Він конструював потужний тепловий двигун на 15 плавильних печей. Це вже була справжня теплосилова станція, будівництво якої почалося на Барнаульському заводі у березні 1764 року. Ползунов не дожив до пуску своєї машини всього кілька днів, внаслідок швидкоплинних сухот він помер у віці 38 років 6 травня 1766 року.
У 1784 році (через майже 18 років після Ползунова) Джеймс Уатт отримав патент на універсальний тепловий двигун, що отримав світове визнання. Сьогодні робоча модель двигуна І.Ползунова знаходиться в Музеї Краєзнавства м. Барнаула. У 1970році Міжнародний астрономічний союз присвоїв ім'я І.І.Ползунова кратеру на зворотному боці Місяця.

Ключові слова


Ползунов, механіка, винахідник

Посилання


1. Виргинский В.С. Иван Иванович Ползунов,1729-1766. — М: Наука, 1989. — 173 с.

2. [Електронний ресурс]: https://www.postkomsg.com/history/198956/