Остання редакція: 2019-05-20
Анотація
В даній роботі будуть розглянуті особливості створення рами яка відповідатиме вимогам безпеки для людей з обмеженими можливостями на візках. Станом на сьогодні машинобудування для людей з обмеженими можливостями не набуло розповсюдження. Існує кілька стандартних рішень цієї проблеми: установка зміненого салону у звичайну машину, інсталяція механізму для перенесення людини з обмеженими можливостями з візка у адаптоване сидіння.
Рама що створюється для електрокара, користувачем якого є людина з обмеженими можливостями, повинна розмірно відповідати усім зонам досяжності та комфорту людини у візку . В той самий час рама повинна відповідати вимогам безпеки, легкості в обслуговуванні, економічності та екологічності .
Для створення рами були проведені наступні етапи: побудова моделі візка та зони комфорту людини на інвалідному візку; побудова просторового креслення у відповідності до моделі візка та зон досяжності людини; вибір матеріалів рами, побудова рами; розвиток просторового креслення рами ітераційним методом.
Етап побудови моделі візка. Відповідно до розмірних параметрів, отриманих з у CAD системі Autodesk Inventor була побудована модель візка та зони комфорту людини.
Етап побудови просторової моделі візка. Під час проектування просторової моделі візка були витримані вимоги щодо зони комфорту людини в інвалідному візку, збережена оптимальна кількість місця для ключових вузлів машини. Для зміцнення рами була використана тріангуляція форми, тобто додавання балок які в основних місцях навантажень створюють замкнуті контури трикутників, що більш ефективно витримує просторові навантаження.
Етап вибору матеріалів рами та створення її 3D моделі. Після проектування просторової моделі рами було проведено аналіз можливих профілів труб для вибору оптимального. Відповідно до проекту максимальна довжина труби становить 2319,8 мм. У CAD системі Autodesk Inventor проаналізовано в умовах навантаження два, найбільш розповсюджених типи труб - труба круглого перерізу 28х2 та труба квадратного перерізу 25х25х1.5. Під час проведення аналізу було частково використана методика розрахунку машини у статиці . Аналіз показав, що труба з круглим перерізом за більшістю показників є кращою, проте має більшу вагу. Для усунення цього недоліку прийнято рішення про використання труб з різною товщиною стінки: 28х2 та 28х1,5 відповідно.
Висновки. Про створенні проекту рами, що буде використовуватись в машинах для людей з обмеженими можливостями враховано їх зони комфорту та досяжності. За результатами аналізу труб двох поширених типів перевага надана трубам круглого перерізу, які мають більше переваг над трубами квадратного перерізу. Використання труб з різними параметрами товщини стінки дозволяє зменшити масу рами без зниження її міцності.
Ключові слова
Посилання
1. Основные методы эргономических исследований [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: https://studfiles.net/preview/6152671/.
2. Основы Конструирования Автомобилей / А. В. Буянкин, В. Г. Ромашко. – Кемерово, 2013. – 131 с. – (Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Кузбасский государственный технический университет имени Т.Ф. Горбачева»).
3. «ФУНДАМЕНТ» АВТОМОБИЛЯ [Електронний ресурс] // "Моделист-Конструктор". – 1988. – Режим доступу до ресурсу: http://www.hobbyport.ru/mk_other/okb_mk/8807_fundament_avtomobilya.htm.